فرهنگ دينداري
فرهنگ دينداري
ديني سياسي مذاهب الهي تاريخي فرهنگي ورزشي

عاشورا در بحرین

بحرین مجمع الجزایری است در قلب آبهای خلیج فارس كه در مشرق آن قطر و در مغرب آن عربستان و در شمال آن ایران واقع شده است. این كشور از سی و سه جزیره بزرگ و كوچك تشكیل شده كه بزرگترین آنها منامه پایتخت بحرین است. جمعیت بحرین حدود 360000 نفر است، كه 40 درصد آنها از كشورهای دیگر؛ مانند ایران، هند، پاكستان، انگلستان، آمریكا، مصر، كره و عمان آمده اند. اكثریت نفوس این كشور را شیعیان تشكیل می دهند.


حضور عاشورا در بحرین

عاشورا در بحرین شور وحال زاید الوصفی دارد. از آغاز محرم، تمام حسینیه های بحرین یك پارچه سیاهپوش می شود و شعارهای عاشورایی و پرچمهای سیاه در خارج از محدوده حسینیه ها نیز نصب می گردد. در اكثر حسینیه ها، به ویژه حسینیه های شیعیان عرب بحرینی صبح و شب وعاظ به روضه خوانی و مرثیه سرایی می پردازند.
روزهای هفتم، هشتم، نهم و دهم محرم مراسم سینه زنی و زنجیر زنی برگزار می گردد و دسته های عزادار در كوچه ها و خیابانها به صورت منظم به راه می افتند، مراسم تعزیه خوانی نیز در برخی از مناطق بحرین رواج دارد.
پیشاپیش دسته های سینه زنی، پرچمهای سیاه و شعارهای عاشورا و بعضاً اسبهای سپاه پوش به صورت ذوالجناح امام به حركت در می آیند، بعضی از دسته های سینه زنی به نواختن سنج و دمام اقدام می كنند. اطعام عمومی و پخش شربت در این چند روز به صورت گسترده صورت می گیرد. در بحرین عجمها «ایرانی الاصل ها» حدود ده باب حسینیه دارند و به زبان فارسی اقامه عزا و سینه زنی می كنند شیعیان هندی و پاكستانی نیز به صورت جداگانه مراسم عزاداری به سبك خاص خودشان را بر پا می دارند. حدود 70 درصد جمعیت بحرین را شیعیان تشكیل می دهند.
قاطبه شیعیان بحرین به صورت گسترده در شهرها، شهرك ها و روستاهای اطراف در مراسم عزاداری شركت می كنند. حسینیه های بحرین در تمام مدت ماه محرم و صفر دایر هستند و مراسم روضه خوانی را با شكوه خاصی برپا می دارند.
روزهای تاسوعا و عاشورا از طرف دولت تعطیل رسمی است و كلیه وزارت خانه ها و سازمانهای دولتی و غیر دولتی تعطیل هستند.
عاشورا تأثیر زیادی برزندگی شیعیان بحرین داشته و تنها محملی كه برای اعلام حضور سیاسی، اجتماعی خود دارند، حضور در حسینیه ها و اقامه عزاداری است و هر چه دارند از عاشورا دارند.
دولت بحرین نیز از مدتها قبل تاكنون ممانعتی برای اقامه مراسم عاشورا ایجاد نكرده، ولی در چند سال اخیر كه بحرین دچار بحرانهای سیاسی شد و میان شیعیان و دولت اختلافاتی بروزكرد،نیروهای انتظامی شدیداً مراسم روزهای تاسوعا و عاشورا، اربعین و 28 صفر، به ویژه دسته های سینه زنی را تحت كنترل دارند تا از ایجاد آشوب جلوگیری نمایند.
یادواره عاشورا در حال حاضر در این كشور دارای ابعاد وسیعتر و معنا دارتری شده و مردم، خصوصاً نسل جوان درس زندگی سعادت مندانه خود را از مكتب عاشورا فرا می گیرند و با توجه خاصی كه به این مراسم دارند هر ساله عمق و ارزش آن را بیشتر درك می كنند.
برادران اهل سنت نیز ارادت و علاقه خاصی به خاندان نبوت و مراسم محرم دارند.
براساس گزارشهای معتبر در حدود 300 باب حسینیه بزرگ و كوچك در بحرین وجود دارد، كه برخی از آنها در خانه های مسكونی موقوفه برگزار میگردد. نزدیك به 500 تكیه خانه بزرگ و رسمی وجود دار دكه در طول سال اقامه عزاداری می شود.
در بحرین برای تكایا اصطلاح «مآتم» به كار برده می شود و شیعیان تمام مراسم اجتماع، اعیاد مذهبی و حتی مراسم عروسی فرزندانشان را در مآتمها برگزار می كنند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال در تاريخ سه شنبه 27 دی 1390برچسب:, توسط دفتر حجه الاسلام والمسلمين ابراهيم بهاري